keskiviikko 23. tammikuuta 2013

Voimansiirto-Vaihteisto

Kuten jo viime blogauksessa kerroin, purimme takavetoisesta mersusta kytkimen ja vaihteiston. Kytkimen toiminnasta oli tuo video ja tässä vaihteistosta muutama kuva ja juttua.


Aloitimme purkuhommat pakoputkiston, kiinnikkeiden ja suojakoteloiden sekä kardaaniakselin irrottamisella. Kardaani oli suht helppo saada pois, mutta pienoinen haaste saada takaisin paikalleen.Kardaanin akseliputkiston välissä on ristinivel ja tukilaakeri, kardaani on tasapainotettu joten oli tärkeä merkata pistepuikolla kardaanin päissä oleviin nivel levyihin merkit.



Vasemmalla vaihteistolaatikko, ylhäällä oikealla kytkimen painelevy ja alhaalla kytkinlevy.



Vaihteisto auki.Ylempänä kytkinakseli, alempana pääakseli(?) kiinteä hammaspyörä ja liukuholkki ja synkronikappale.Liukuholkin ja synkronikappaleen avulla irtopyörät kiinnittyvät pääakseliin. Vaihteenvaihto tapahtui sivusta siirtelemällä vipuja, pahoittelen ettei ole parempaa kuvaa tai videota.  

Edellisestä kuvasta edestä purettu vaihteiston osa.

Kaikenkaikkiaan aika haastava homma ottaa kytkin ja vaihteisto irti ja saada ne viellä paikalleenkin.Uutta oppii kuitenkin koko ajan ja vielä pitää perehtyä tarkemmin näiden toimintaan ja siäistää asiat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti