Aluksi tyhjennetään rengas avaamalla venttiilin sielu siihen tarkoitetulla työkalulla.
Tämän jälkeen poistetaan painot renkaasta, teräslevyvanteellisesta rengaspainopihdeillä ja kevytmetallivanteesta lastalla tai puukolla koska niissä on liimapainot. Kevytmetallivanteista painoja irrotettaessa pitää varoa vahingoittamasta vannetta.
Seuraavaksi siirrytään rengaskoneen käyttöön. Työtilanteessa pitää olla tarkkana ettei vahingoita rengasta, se voi revetä ja vanne naarmuuntua.
Rengas puristetaan aluksi irti vanteen ulkoreunasta koneen sivussa olevalla puristimella molemmilta puolilta.
Sitten rengas asennetaan koneen pöytään kiinni. Tarkistetaan, että pöydässä olevat leuat ottavat renkaaseen kunnolla kiinni. Sitten lasketaan koneen asennuspää renkaan päälle, vanteen reunaan ja pyöräytetään pöytää ja varmistetaan ettei asennuspää osu ja vahingoita vannetta.
Seuraavaksi vedetään rengasraudalla renkaan reuna asennuspään päälle, rengasta kannattaa painaa toiselta puolelta jotta reuna nousee paremmin. Polkimesta pyöräytetään yksi kierros ja reuna nousee paikoiltaan.
Tässä koneen asennuspää vetää renkaan reunaa vanteelta pois.(Näppärästi deletoin muut kuvat tästä työtapahtumasta :D) |
Seuraavaksi nostetaan sisäreuna paikoiltaan samaan tapaan, asennuspään päälle ja pyöräytetään pois paikaltaan.
Seuraavaksi asennetaan rengas takaisin paikalleen. Renkaan sisä reunoihin sivellään rengasrasvaa, jotta rengas menee paremmin paikalleen.
Asennetaan vanne työpöytään kiinni, rengas sen päälle ja lasketaan taas asennuspää vanteen reunaan. Nyt sisäreuna asetetaan menemään asennuspään alitse ja kun pöytää pyöritetään rengas laskeutuu vanteelle. Rengasraudalla ja käsin auttamalla renkaan pitäisi mennä hyvin paikoilleen, pitä katsoa kuitenkin, että asennuspää ei revi renkaan reunaa. Toinen reuna samalla tavalla, irroitetaan sitten rengas ja täytetään se ja asennetaan sielu paikalleen.Rengaspaine 2,2 baria.
Renkaan tasapainotus:
Rengas tasapainotetaan tasapainotus koneen avulla. Valitaan oikean kokoinen keskikappale ja haarukka jolla renkaan saa kiinni koneeseen. Renkaan pitää pyöriä tasaisesti. Mitataan koneen avulla renkaan koko ja vanneleveys ja muut. Tämän jälkeen pistetään rengas pyörimään kuvun alle ja tämän jälkeen kone näyttää kuinka paljon painoja pitää pistää vanteen sisäreunaan. Asennetaan painot naputtelemalla ne renkaaseen kiinni tai kevytmetallivanteiden kohdalla ne laitetaan liimapinnalla kiinni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti