Kuten aiemmassa blogauksessa lukee, olemme tehneet jakopäähihnan vaihto harjoituksen irrallaan olevaan Volvon moottoriin, nyt saimme tehdä sen asiakkaan autoon!
Työ oli tottakai haastavampi kuin irrallaan oleva moottori, työskentely tilaa ei ole paljoakaan. Tässä lyhyt selostus työstä.
|
Tästä se alkoi, irroitimme aluksi jakopään suojakotelon.Myös vasemman puolen rengas ja suoja läpyskät piti irroittaa, jotta hihnaan pääsi käsiksi myös ala kautta. |
|
|
Suojakoteloiden irroituksen jälkeen poistimme apulaitehihnan, joka meni myös vaihtoon. Sitten pyöritimme merkit paikoilleen kampiakselista ja merkkasimme ne vielä uudestaan valkoisella tussilla, ettei tule epäselvyyksiä missä kohdassa merkit ovat oikein.
Tämän jälkeen löystytimme kiristintä, jotta vanhan hihnan saa pois paikoiltaan. Vanha vesipumppu irottettiin myös ja kiristinkin vaihdettiin uuteen.
Kun vesipumppu ja kiristin oli saatu vaihdettua (ei ollut ihan helppoa kun vesipumpussa oli mm.9pulttia ja lenkkiavaimella piti pikkuhiljaa kiristää ahtaassa paikassa) alkoi hihnan asentaminen. Merkit kohdalleen, tarkistimme autodatasta miten hihna kulki rullien välistä ja hihna piti saada menemään tiukasti paikoilleen, ilman että jäi löysää. Parisen kertaa jouduttiin laittamaan hihna uusiksi, koska se ei saa heittää hammastakaan.Kiristin rulla kiristettiin lopuksi oikeaan momenttiin.Loppujen lopuksi onnistuimme ja pyöräytimme kampiakselista ja hyvinhän se toimi. Apulaitehihna paikoilleen ja suojakotelot.
|
Koitimme irroittaa sytytystulpat, jotta kampiakselia olisi helpompi pyörittää (ei niin kovaa painetta)mutta saimme ainoastaan kaksi irti, olisi kai tarvittu jotain volvon erikoistyökalua irrotukseen, kun meidän pakkien hylsyt ja vääntimet eivät mahtuneet ottamaan niitä irti. |
|
|
|
Pyörä ja kuvia miten hihna laitetaan paikoilleen.. |
|
Merkit kohdallaan ylhäällä.. |
|
..Merkit kohdallaan alhaalla. |
|
Uusi hihna ja kiristin ja rulla. |
|
Vanha vesipumppu. |
Tässä työssä jouduimme myös löysäämään laturin pultteja jotta se saataisiin tieltä pois ja enemmän tilaa. Autoa käynnistettäessä kuului vinkunaa ja apulaitehihnaa piti kiristää. Samaisesta autosta kiristimme myös seisontajarrun ja koitimme tsekkailla päästöjä, mutta se ei onnistunut. Siinä samalla huomasimme, että öljyä valui jostain aika mukavasti ulos, ja oli käynyt niin, että vesipumppua irrottaessa oli lähtenyt muutama muukin pultti irti, ja niiden rei'istä sitä öljyä valui, ei muutakuin rengasta taas pois ja suojia,ja pultit paikoilleen. Pieni huolimattomuusvirhe, mutta onneks selvis siinä heti eikä sitä öljyä paljoa tullut pihalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti