torstai 7. marraskuuta 2013

Moottorin purku

Alettiin viime viikolla purkaa toyotan 4E-FE moottoria. Samalla kertautuu mieleen moottorin osat ja niiden tehtävät ja myöhemmin viritellään moottori. Tässä mitä ollaan tähän mennessä tehty!

Ihan alkuun lähdettiin purkamaan vaihteistoa irti, imusarja, laturi, kytkinlevy..ja sitten kuvassa olevassa vaiheessa piti tarkistaa jakopään jako ja pistää merkit muistiin jotta moottoria kasatessa muistaa kuinka ne on kohdillaan.
Seuraavaksi teimme ohivuotomittauksen:

Tämän jälkeen jatkettiin purkamista järjestelmällisesti ja osat pistettiin talteen järjestykseen.
Tarkka järjestys!

Tämä kone painoi venttiilien jousia alaspäin, samalla paikaltaan lähti pienet osat jotka noukittiin talteen magneetilla.

Kaikki venttiilit irrotettuna ja niiden osat.


Koko venttilikoppahan kävi konepesussa, seuraavana oli vuorossa venttiilien putsaaminen. Venttiilien littanan pään reunat pitää hioa, mutta ennen sitä venttiilit piti putsata noesta, pääsimme hiekkapuhaltamaan ne.
Hiekkapuhallus masiinaa, säiliössä on siis semmoista pienta metalli mujua, ei nimensä mukaisesti hiekkaa. Punaisen säiliön pitää olla täynnä jotta puhaltaminen onnistuu.

Toisesta päästä avattiin luukku, jota kautta venttiilit pistettiin sisälle. Luukku kiinni ja masiina päälle. Sitten kädet työnnettiim noihin keltaisiin muovihanskoihin : D Sisällä on putki josta tulee paineella mujua, ja jalalla poljettiin. Paljon mitään ei oikein tosta lasin läpi nää mitä teki, mutta kyllä se ihan hyvin meni loppujen lopuksi!

Likainen ja putsattu venttiili, varsia ei saa hiekkapuhaltaa, joten suojattiin ne teipillä (mutta parempi ratkasu kuulemma olis muoviputken pätkä tohon päälle,mutta onnistu noinkin :D)

Seuraavaksi päästään siis hiomaan, siitä sitten lisää juttua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti