Alettiin viime viikolla purkaa toyotan 4E-FE moottoria. Samalla kertautuu mieleen moottorin osat ja niiden tehtävät ja myöhemmin viritellään moottori. Tässä mitä ollaan tähän mennessä tehty!
|
Ihan alkuun lähdettiin purkamaan vaihteistoa irti, imusarja, laturi, kytkinlevy..ja sitten kuvassa olevassa vaiheessa piti tarkistaa jakopään jako ja pistää merkit muistiin jotta moottoria kasatessa muistaa kuinka ne on kohdillaan. |
Seuraavaksi teimme ohivuotomittauksen:
Tämän jälkeen jatkettiin purkamista järjestelmällisesti ja osat pistettiin talteen järjestykseen.
|
Tarkka järjestys! |
|
Tämä kone painoi venttiilien jousia alaspäin, samalla paikaltaan lähti pienet osat jotka noukittiin talteen magneetilla. |
|
Kaikki venttiilit irrotettuna ja niiden osat. |
|
|
|
Koko venttilikoppahan kävi konepesussa, seuraavana oli vuorossa venttiilien putsaaminen. Venttiilien littanan pään reunat pitää hioa, mutta ennen sitä venttiilit piti putsata noesta, pääsimme hiekkapuhaltamaan ne.
|
Hiekkapuhallus masiinaa, säiliössä on siis semmoista pienta metalli mujua, ei nimensä mukaisesti hiekkaa. Punaisen säiliön pitää olla täynnä jotta puhaltaminen onnistuu. |
|
|
Toisesta päästä avattiin luukku, jota kautta venttiilit pistettiin sisälle. Luukku kiinni ja masiina päälle. Sitten kädet työnnettiim noihin keltaisiin muovihanskoihin : D Sisällä on putki josta tulee paineella mujua, ja jalalla poljettiin. Paljon mitään ei oikein tosta lasin läpi nää mitä teki, mutta kyllä se ihan hyvin meni loppujen lopuksi! |
|
Likainen ja putsattu venttiili, varsia ei saa hiekkapuhaltaa, joten suojattiin ne teipillä (mutta parempi ratkasu kuulemma olis muoviputken pätkä tohon päälle,mutta onnistu noinkin :D) |
Seuraavaksi päästään siis hiomaan, siitä sitten lisää juttua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti