Moottorinohjainlaite vastaanottaa antureilta signaaleja.
Suihkutusjärjestelmän tehtävä on suihkuttaa seos sylinteriin oikealla hetkellä.
Sytytysjärjestelmän tehtävä moottorissa;sovittaa sytytysjännitteen ja sytytyshetken syötettyyn seokseen.
Moottorinohjainlaitteen suorittamat tehtävät;
Moottorinohjainlaite muuttaa kuljettajan viestittämän kuormituspyynnön toiminnoiksi(osakuormitus, täysikuormitus), sovitus ulkoisiin olosuhteisiin (lämpötila,ilmanpaine), esiintyvien vikojen diagnosointi ja tallennus(vikakoodit).
Tunnistimet
Moottorinohjainlaitteen pakolliset tiedot mitkä sen pitää saada:
-Moottorin sisään imettävän ilman massa (kuumakalvo-ilmanmassanmittain,johon integroitu imuilman
lämpötunnistin)
-Imuilman lämpötilamittaus
-Kaasuläpän asentosignaali
-Nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistin
-Lambdatunnistimet(happitunnistin pakoputkessa, toinen mittaa toimiiko katalysaattori)
-Nakutustunnistin tarkkailee, että sytytyshetki ei ole liian aikainen
*Kuumakalvo-ilmamassanmittaimen tehtävä on: kuumakalvon jäähdytys virtausilman avulla, ilmamassan laskemnen vaikuttavan jännitteen avulla
*Imusarjan paine: Alipaine ja suihkutuspaine summautuvat, moottorinohjaus tasaa vaikutuksen lyhyempien suihkutusventtiilien aukiolojen aikana.
*Kaasuläpän tunnistin ilmaisee kuormitustiloja, tyhjäkäynti
*Kampiakselin asentotunnistin tehtävä; moottorin kierrosluvun mittaus, sytytyshetken, suihkutushetken ja suihkutuksen keston optimointi.
*Nokka-akselin tunnistimen tehtävä ; suihkutushetken ja sytytyshetken synkronointi kaasunvaihtotyöhön.
*Nakutustunnistimen tehtävä on mitata sylinterin tärinät
Käyttölaitteet
-Kaasuläpän säädinosa : Mitä suurempi ilmamäärä, sitä enemmän bensiiniä lisätään.
-Suihkutusventtiili: suihkutushetken ja sytytyshetken synkronointi
-Sytytyspuola ja sytytystulppa;sytytyshetki,jännite,kipinän palon kesto. Mitä korkeampi kierrosluku, sitä aiempi sytytyshetki (ennen yläkuolokohtaa).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti