keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

Harjoitustyö,jakopäänhihna.

Aloitimme työn pyörittämällä kampiakselia myötäpäivään, nähdäksemme onko hihna laitettu oikein ja merkit kohdallaan. Kampiakseli ei pyörinyt kovin helposti, ja ylemmän jakopäänkotelon nokka-akseleiden ajoitusmerkit eivät olleet kohdillaan.

Seuraavaksi löysäsimme kiristintä, jotta hammashihnan sai pois paikaltaan.'
Pyöritimme räikkävääntimellä nokka-akseleiden ja kampiakselin merkit kohdalleen. Kun merkit olivat kohdallaan, aloimme laittamaan hihnaa paikalleen. Aloitimme nokka-akseleiden kohdalta, hihna piti laittaa kireästi paikalleen, nokka-akseleiden pyöriä piti pitää paikoillaan hihnan asennuksen ajan tai muuten ne hyppäsivät ohi merkkien. Kun hihna oli taieteiltu paikalleen kiristimme hihnankiristimen oikeaan asentoon auto-datasta löytyneiden asennus ja kuva ohjeiden perusteella.

Lopuksi pyöritimme kampiakselia muutaman kierroksen varmistuaksemme siitä, että merkit menivät kohdalleen.

Mielestäni eri tietolähteistä saadut ohjeet vastasivat toisiaan.
Jakohihna täytyy vaihtaa huoltovälien mukaisesti, tavallisimmin vaihtoväli on 50 000-160 000 km välein.
Jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä vaihdettavaksi suositellaan myös muita moottorin laitteita, vaikka ne olisivatkin ehjiä,  mm kiristinrullat ja vesipumppu.
Jos moottori olisi ollut kiinni autossa, seuraavat lisätyöt olisivat kuuluneet harjoitukseen:
Apulaitehihnan irroitus, vesipumpun tarkistus ja sen irroittaminen (ja vaihto), moottorin kiinnityskorvan irroitus(?).
Jos moottorin jakohihna katkeaa mootorin käydessä, se voi aiheuttaa isoja tuhoja, männät ja venttiilit törmäävät toisiinsa ja aiheuttavat tuhoa sylinterissä. Väärin asennettu hihna voi sen sijaan aiheuttaa katkonaista käyntiä ja voiman menetystä.

Ongelmat harjoitustyössä: oikeastaan ongelmana olivat vain paikoiltaan hyppivät nokka-akseleiden pyörät ja hihnan asentaminen takaisin.
Työstä oppi nyt ainakin sen, että pitää olla tarkka niiden merkkien kanssa ja hihnan asentamisen kanssa, ettei niitä suuria vahinkoja sattuisi.
Työssä ei kannata hätiköidä, työturvallisuusriski on olemassa mm.siinä että avain jolla kiristäjää avataan, voi livetä käsistä ja sormet joutua hammaspyörän ja hihnan väliin.
Tässä volvon moottori johon harjoitustyö tehtiin.

Ajoitusmerkki näkyy aika heikosti..

Merkit kohdillaan.

Kiristinrulla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti