Saimme alkuviikosta työn alle -94 vuoden Audi avantin, josta oli katkennut oikealta puolelta etu-jousi. Olen aiemmin tehnyt harjoitustyön mcpherson joustintuen huollosta, mutta en ole sen jälkeen tätä työtä tehnyt, joten tässä oli mukavasti haastetta. Tässä kuvien kanssa työn kulku ja lopussa työseloste.
|
Alkuun ihan selvitimme kumman puolen jousi on katkennut, ja katkennut pää löytyi oikealta puolelta, jousen pää oli aika terävä. | | | | | | | |
|
Aloitimme avaamalla raidetangon pään mutterin, joka siis oli kiinni tässä kokonaisuudessa jonka otimme irti. | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
Napamutteria auki ja jarrusatulaa irti seuraavana.. |
|
Seuraavana alapallonivel auki, mikä oli taas pienoinen haaste, avasimme alatukivarsien muttereita ja väänsimme kovasti jotta sen sai paikoiltaan. Sitten vetonivel irti keskiöstä. |
|
Sitten joustintuki ylhäältä auki jotta kokonaisuuden sai irti. |
|
Tässä katkennut jousi, jonka olimme puristaneet kasaan ja irrottaneet sen joustintuesta. Hommahan alkoi siitä,että kiinitimme ruuvipenkkiin jousipuristimen oikean kokoisilla lautasilla, jousen pitää istua napaksti lautasten väliin.Puristimella puristetaan jousta niin kauan, että vaimentimen männänvarsi vapautuu jousen puristuksesta.Tämän jälkeen pulttipyssyllä männänvarren mutteri auki ja osat irti,niin että muistaa kuinka ne kasataan takaisin... |
|
..Uusi jousi ja joustintukea.. |
|
..Poistimme vanhan jousen varovasti puritimesta ja aloimme puristamaan uutta jousta kasaan. Kun se oli tarpeeksi puristuksissa, kokosimme osat oikeassa järjestyksessä takaisin. |
|
Uusi jousi paikallaan. Kokonaisuus painoi aikalailla, joten oli haasteellista parin kanssa saada se asennettua takaisin paikalleen, mutta onneksi opettajalta liikeni hiukan apua sen suhteen. Kun joustintuki oli paikallaan, aloimme laittamaan osia kiinni samassa järjestyksessä kuin sen purimmekin, muutama lisäkäsi ja saimme homman hoidettua, hieman yliaikaa meni, mutta eipä tuo haittaa!Työmääräyksen hoidimme myös siinä joutessamme. |
Työn aikana pitää tarkistaa kaikkien osien kunto, muovi osien ja suojuksien pitää olla ehjiä ja elastisia, tässä huomasimme, että männänvarren pölysuojus oli ihan puhki kulunut, joten vaihdoimme sen uuteen. Tukilaakerin kunto pitää myös tarkistaa, siinä ei saa olla liiallista välystä ja sen pitää pyöriä vapaasti ilman rahinoita. Jousta kiinnitettäessä puristimeen pitää olla tarkka, että lautaset ovat oikean kokoiset ja jousi istuu hyvin puristimeen. Ongelmia ilmeni juuri tässä vaiheessa, jousta oli puristettu väärässä asennossa ja se piti vääntää takaisin varovasti tai se olisi voinut pongahtaa paikoiltaan, puristimesta irronnut jousi on hengenvaarallinen. Oikeanlainen suojaus on tässä vaiheessa aiheellista, suojalasit silmille tai koko kasvojen peittävä suoja. Työskentely tapahtuu mielellään sivulta, ettei seiso suoraan jousen edessä. Oikeat työkalut ehkäisevät ongelmien syntymisen, työ vaatii myös tarkkuutta ja liika hätiköinti ei ole hyväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti