torstai 18. huhtikuuta 2013

Nelipyöräsuuntaus

Tänään teimme nelipyöräsuuntauksen yhden opettajamme Renault R4 -84.

Ensimmäiseksi ajoimme auton(tai tässä tapauksessa työnsimme)nosturille oikeille kohdille.
Seuraavaksi asensimme suuntauslaitteen peilit renkaisiin kiinni.
Tämän jälkeen syötimme koneelle auton tiedot.
Seuraavaksi asetimme auton ja nosturin edessä olevan puomin oikealle kohdalle jotta se tunnistaa peilit, kun peilit olivat oikeilla kohdilla autoa piti joko työntää eteenpäin tai taaksepäin kunnes kone ilmoitti, että se on oikeassa kohdassa.
Tämän jälkeen asennettaisiin jarrupolkimen lukitsin, mutta tässä renussa ei ollut nyt jarruja ollenkaan niin ei tarvinnut tätä tehdä.
Seuraavaksi ohajuspyörää käännetään koneen haluamalla tavalla, ruudulla näkyy palluroita jotka oikealla kohdalla ollessaan muuttuvat vihreiksi ja tulee stop merkki. Tämän joutui tekemään muutaman kerran uusiksi, kun kone ilmoitti mm."pyörien vierintää havaittu".
Sitten kone näyttää pyörien kulmat. Asennetaan ohjauspyörän lukitsin paikoilleen, ohjauspyörän pitää olla suorassa.
Tämän jälkeen kone näyttää etu-akselin kulmat ja ne säädetään, kunnes ruudulla arvot muuttuivat oikeiksi.
Tulostetaan paperi arvoista.
Ohjauskulmia säädettäessä pitää olla tarkkana, jos kulmat on säädetty pieleen tämä voi vaikuttaa mm.pyörien kuluntaan. Myös auton hallinta ja ajomukavuus voi muuttua.

Peilit kiinnitettynä renkaisiin.

Peilit.

Tarkistettiin ohjaukseen vaikuttavien osien kunto, merkattiin kaikki ok.

Jarrupolkimen lukitsin piti asentaa ja kääntölevyjen lukitustapit irroittaa, renkaat ovat siis kääntölevyjen päällä.

Joku veivaamassa rattia.


Raidetangon päätä säätelemällä vaikutetaan aurauskulmaan.

Kone pyytää lukitsemaan ohjauspyörän.

Pyörien kulmat.


Tässä näkyy kääntölevy jonka päällä renkaat ovat. Ihan muksan näkönen kärry oli mun mielestä : D



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti