torstai 26. syyskuuta 2013

Mercedes-Benz öljyn vaihtoa


Saimme viime viikolla työksi vaihtaa vuoden 2004 mercedes-benz:n vaihteistoöljyt. Aluksi perehdyimme autodatasta löytyviin huoltokuviin ja ohjeisiin, koska kyseessä oli automaattivaihteisto ja vaihtaminen ei ole niin yksinkertaista. Workshopdatasta löytyi tarkat ohjeet, kuinka edetä vaihteistoöljyn vaihdossa.

Tällä viikolla pääsimme autoon käsiksi.Nostimme auton nosturille, vaihde vapaalle. Tarkistimme mahdolliset vuodot. Irroitimme tyhjennyspropun joka sijaitsi öljypohjassa, valutimme öljyt pois. Öljyproppuun vaihdettiin uusi tiiviste ja se laitettiin takas paikalleen, kiristys 20Nm.
Siinä öljyt valuu iloisesti pihalle.

Seuraavaksi etsimme momentinmuuntimen tyhjennysproppua, mutta ohjeissa oli huomio, että kaikissa malleissa ei sitä ole. Tyhjennysproppu löytyy kuitenkin kampiakselia pyörittämällä ja katsomalla pohjasta momentin muuntimesta milloin tyhjennysproppu tulee esiin.

Seuraavaksi haettiin uudet öljyt ja öljynsuodatin ja alettiin asentaa niitä. Öljypohja irroitettiin, jolloin öljyä tuli lisää pihalle, samoin kun öljynsuodatinta pois ottaessa. Öljynsuodatin oli hieman erinäköinen kuin mitä olin ennen nähnyt. Öljypohja pestiin pesukoneessa ja siihen laitettiin uudet tiivisteet. Suodatin ja pohja kiinni, ja seuraavaksi pohtimaan täyttöä.
Öljypohja on otettu irti, pyöreään koloon asentuu öljynsuodatin, se vain painettiin paikoilleen.

Uusi öljynsuodatin, en ollut tälläiseen vielä törmännyt.

Öljypohja kävi pesukoneessa, siinä näkyy tyhjennysproppu ja ritilä on magneetti joka kerää metallipölyä.
Öljyt ja muut osat haettiin veholta, sieltä saatiin myös mukaan mittatikku jolla öljytaso tarkistettiin. Purimme moottoritilasta suojukset pois jotta pääsimme käsiksi vaihteistoöljyn täyttö kohtaan. Täyttö tapahtui putken kautta, jonka kautta tarkistetaan vaihteistoöljyn taso. Tämän päässä oli nuppi, josta piti murtaa lukitustappi jotta nupin sai irti.

Tuossa on siis se nuppi, punainen osa on lukitustappi joka piti murtaa. Ja tuota putkea pitkin kaadettiin uudet öljyt sisään.
 Ohjeissa luki,että täytetään 5litraa, mutta veholta sanottiin että laitetaan 4, joten teimme näin. Tarkistimme öljyntason, ja näytti siltä että siellä oli öljyä aivan liikaa. Jouduimme siis valuttamaan öljyä pariin otteeseen pois, tämä johtui myös siitä, että momentinmuuntimesta ei saatu öljyjä pois. Autoa käynnistettiin ja kaikki vaihteet piti käydä läpi. Opettaja kävi vielä ajamassa pienen lenkin, jotta vanhat öljyt sekoittuivat uusiin. Tämän jälkeen kaikki kiinni moottoritilaan.

Seuraavaksi oli vuorossa taka tasauspyörästön öljyjen vaihto. Löysimme autodatan kuvan avulla tyhjennys- ja täyttöproput. Valutimme öljyt pois, ja kävimme hakemassa uutta tilalle. Proppuihin laitettiin tiivistenauhaa. Täytimme letkulla ja pumpulla vaaditun määrän öljyä ja laitoimme propun kiinni.
Tasauspyörästön öljyjä valutellaan.

Työ oli mielenkiintoista ja vaativaa, koska piti aluksi tosissaan miettiä mistä vaihdetaan ja miten. Öljyä valuttaessa ja öljyn käsitellessä oli hyvä olla suojalasit mahdollisten roiskeiden varalta, sekä kumihanskat tulivat tarpeeseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti