Pari viikkoa sitten saatiin käyntihäiriöinen mazda pohdittavaksi.
Itse en autoa ole paljon ajellut tai kuskin paikalla istunut,joten ei mieleeni juolahtanut käyntihäiriön syy ; tyhjäkäynnin kierrokset nousivat yli 1500rpm ja normaalisti ne pyörii siinä tuhannen alapuolella. Lähdettiin konepellin alta etsimään kaasutinta, toimiiko kaasuläppä ja kaikki sen muut osat.
|
Jouduttiin purkamaan taas aika paljon tieltä, muovisuojuksia, tuulilasinpyyhkimet yms. että päästiin vähän paremmin kaasuttimeen käsiksi. Sieltä se kuitenkin löytyi ja lähti jopa irtikin! |
|
|
|
Tässä kaasutin. Mitattiin yleismittarilla kaasuläpän asentotunnistimesta resistanssit, ja asentotunnistin kyllä toimi, samalla piti liikuttaa sitä osaa jossa kaasuvaijeri on kiinni, löytyi resistanssi. Seuraavaksi purettiin kaasutinta vähän. |
|
|
Tämä otettiin irti, lisäilmaluistin. Se oli aika jäykässä kunnossa, ja veikkailtiin että vika voisi johtua siitä. Puhdistettiin se ja kaasutin muutenkin kokonaan ja voideltiin luistin. |
|
Tämän jälkeen asennettiin kaasutin paikoilleen ja osat kiinni ja pistettiin auto käyntiin. Vika ei lähtenyt näillä toimenpiteillä. Vika olikin sitten kaasuvaijerissa, sitä kun näpräsi auton ollessa käynnissä, auton sai jopa sammumaan ja käynti oli ihan mitä sattui. Lähdettiin purkamaan kaasuvaijeria, että sen sai kokonaisuudessaan käsiin.
|
Saatiin kaasuvaijeri irti, parilla mutterilla oli kiinni mutta taas niin ilkeässä paikassa. Tutkittiin vaijeria, kokeiltiin miten se liikkuu ja pohdittiin miten sitä mm.voisi kiristää. Joku osa vaijerissa oli, mutta sitä avaamalla vaijerin jousi vain levisi isommaksi ja siitä mitään hyötyä ollut, paitsi luultavasti siinä kohtaa jos haluaisi purkaa koko vaijerin pois. Voideltiin vaijeri kunnolla ja pistettiin takaisin paikoilleen. |
|
Vaijeri ei vieläkään ollut hyvä. Mutta myöhemmin opettaja kertoi, että sieltä oli pieni ruuvi löytynyt josta sai säädettyä vaijeria. Käynnisteltiin siinä autoa ja niin näytti tyhjäkäyntikierrokset menevän alle tonnin!
Työ oli taas aika haastava, paljon piti pohdiskella ja työskennellä vaikeissa asennoissa, mutta tulipahan taas paljon uutta tietoa!:)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti