torstai 24. lokakuuta 2013

Ilmastointilaite huolto

Menneillä viikoilla ollaan mm.käyty koulutus ja tukesin määräämät kokeet ilmastointilaitteen huollosta ja nyt päästiin tekemään se luokkatoverin nissan:iin.

Tässä on ilmastointihuoltolaite. Sen sininen ja punainen liitin laitettiin kiinni auton ilmastoinnin huoltoliittimiin, toinen liitin on korkeapaine puolella ja toinen matalapaine puolella.
Siellä piuhat kiinni huoltoliittimissä.
Kun liittimet on hyvin kiinni, laitetaan masiina päälle, näppäillään mm.auton rekisterinumero ja kylmä-aineen täyttömäärä. Tämän jälkeen laite poistaa paineet ja kylmä-aineen jäämät, ja sitten ilmoittaa paljon tuli pois. Sen jälkeen laitettiin alipaineistus päälle, joka kesti 18minuuttia ja laite piippasi. Kuitenkin laite ilmoitti että alipaineistus ei onnistunut, kokeiltiin uudestaan missä meni vähemman aikaa, mutta samaa herjasi, tämä tarkoittaa siis sitä, että laitteessa on vuoto.

Haettiin varastosta pakki jossa oli violetti uv-taskulamppu ja keltaiset lasit, tällä yhdistelmällä pitäisi nähdä vuoto kohta vihertävänä. Vuoto löytyikin, nostettiin auto vielä nosturille jotta pääsi paremmin katsomaan pohjasta. Haettiin vielä typpi pullo, että päästiin näkemään kuinka sillä vuodon etsiminen toimii.
Typpi pullo kiinnitettiin huoltoliittimeen. Pullo avattiin ja oikealta puolelta pystyi säätelemään millä paineella typpeä tulee. Vuoto kohta suhisi ja näkyi selvästi kun typpi sauhusi vuotokohdasta ulos. Vuoto oli jossain pienessä putkessa ja ilmeisesti vaihdettavissa.
 Oli ihan kiva työ,harmi ettei loppuun asti päästy huollossa, mutta sai ainakin kokeilla vuotokohdan etsimistä. Ilmastointihuollossa varsin suotavaa on hanskojen ja suojalasien käyttö, kylmä-aineet ovat vaarallisia terveydelle,iholle ja voivat saada pahaa jälkeä aikaan!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti