Moottorin purkuhommissa ja niiden osien koneistuksessa ollaan jo päästy siihen vaiheeseen, että moottori on jo kasattu takaisin moottoriksi! Tässä viellä pari juttua mitä jäi projektista uupumaan.
Venttiilien ja niiden vastapintojen työstämisen jälkeen oli vuorossa venttiilikannen höylääminen.
|
Venttiilikoppa asetettiin pöytään kiinni. Mittakellolla tarkistettiin, että koppa oli asennettu penkkiin kiinni suoraan, jotta höylääminen tapahtuisi tasaisesti, eikä kansi menisi sen takia piloille. Sivuilla oli vivut josta sai liikuteltua pöytää ja sen nopeutta, pömpelin yläsivulla oli pyörä josta laskettiin terää ja etsittiin sopiva kohta josta aletaan lastuamaan. Homma kesti sinänsä aika kauan, lastuaminen tapahtui hitaasti mutta tarkasti, hieno kiiltävä ja tasainen pinta tuli. |
|
|
Seuraavana oli vuorossa sylinterien hoonaus. Työvälineenä oli tuommoinen pora, jossa oli kiinni hoonaus kivi, jota pyöriteltiin sylinterissä. Hoonauksen, hiomisen, tarkoituksena on rikkoa hienoksi kulunut pinta, jotta voiteluaineet tarttuvat paremmin. (pahoittelen tosi huonoa kuvaa!!!) |
Tämän jälkeen oltiinkin valmiita kasaamaan moottoria. Tutkittiin siinä männät ja niiden laakerit ja putsattiin ne. Mäntien asentamiseen oli ihan oma työkalunsa, jolla saatiin puristettua männänrenkaat, jotta männät sai sylinteriin. Männässä on yleensä kolme rengasta ja kahden ylimmän tehtävä on tiivistää männän ja sylinterin välinen tila, ja alimman renkaan tehtävä on siirtää öljyä.
Koska osat oli laitettu tarkkaan järjestykseen aika helposti saatiin kasailtua moottori. Venttiilien takaisin laittamisessa meinasi ehkä vähän palaa pinna, niiden pikkuisten laakerien takia. Oli tärkeää muistaa putsata kaikki kampiakselin ja muiden osien laakerit, ne voivat vaurioitua pienestäkin hiekan murusesta joka sinne väliin joutuu. Oli myös hyvä muistaa voidella osia öljyllä, niiden liikkuvuuden ja suojaamisen parantamiseksi.
Oli varmaan jo kolmas moottori mitä purkasin, nyt jäi ehkä paljon enemmän ja yksityiskohtaisempaa tietoa päänuppiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti