Perehdyimme tänään starttimoottorin toimintaan. Purimme starttimoottorin ja tutkailimme sen eri osakokonaisuuksia. Nimensä mukaisesti siis starttimoottori (käynnistysmoottori) "auttaa"otto- tai dieselmoottoria käynnistymään, ottomoottoria pyörittäen tarpeeksi nopeasti jotta syntyy oikeanlainen kaasuseos, dieselmoottorissa taas pitää saada aikaan paine jolla seos voi syttyä.
Starttimoottori koostuu kolmesta osakokonaisuudesta:
- solenoidi eli siirtorele
- hammaspyörä ja siirtolaitteet
-
sähkömoottori
Solenoidia ohjataan virtalukon kautta, jolloin päävirta pääsee kulkemaan sähkömoottorille, solenoidin toinen tehtävä on siirtää siirtolaitteiston avulla startin hammaspyörä vauhtipyörän hammaskehälle.
Siirtolaitteisto varmistaa hammaspyörän kytkeytymisen ja irroittautumisen.
Sähkömoottori pyörittää moottoria sellaisella nopeudella jotta moottori voi käynnistyä.
|
Starttimoottori | |
|
Tässä siis solenoidi, jonka vasemmassa päässä oleva kara liikkuu edestakas sulkien sen sisällä olevaa kytkintä. Eli kun virtalukosta käännetään avainta start- asentoon, solenoidin läpi kulkee virta, joka kulkeutuu solenoidin sisällä oleville molemmille käämeille, pitokäämille ja vetokäämille. |
|
Tässä sähkömoottori , jonka oikeassa päässä näkyy hammasratas, sisempänä on siirtohaarukka joka työntää vapaakytkintä eli Bendix-laitetta aiemmin mainitun solenoidin avulla vauhtipyörälle.Muuten se rakentuu sen läpi kulkevasta akselista, sitä ympäröivät käämilangat (ankkurikäämitys), keskellä näkyvät lamellilevyt, sekä vasemmassa päässä kommutaattori. |
|
Tämän sisällä on siis edellisen kuvan magneettiankkuri/bendix-laite/hammastus- kokonaisuus. Pohjalla näkyy hiilet ja niiden jouset, kuppia ympäröi napakengät ja herätinkäämit. |
|
|
|
Starttimoottorin toimintaperiaate on aika yksinkertainen loppujen lopuksi, vaan pitänee vielä perehtyä tarkemmin asiaan, tätä kirjoittaessa meni suoraan sanottuna kaikki osat vähän sekaisin ja ilmeisesti niistä käytetään montaa erilaista nimitystä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti