|
Siinä laturi. Laturi koostuu roottorista, staattorista ja niiden käämeistä sekä jännitteensäätimestä. |
|
|
Tässä laturin sakaranaparoottori. Roottorin keskellä on magnetointikäämi ja sen ympärillä sakaranavat. Sakaranavoista toinen puoli on N-magneettinen ja toinen puoli S- magneettinen, ne ovat limittäin ja aina jokatoinen on N ja jokatoinen on S, näiden välille syntyy magneettikenttä, tämä siksi, että magneettikentän suunta on pohjoisesta etelään, eli n->s. Sähkömagneetti eli roottori siis pyörii staattorin sisällä. |
|
|
Tässä siis staattori jonka sisällä roottori sitten on. Staattorissa on kolme käämiä. |
|
Tässä on jännitteen säädin. Se säätää roottorin
magnetointivirtaa ja niin ollen magneettikentän voimakkuutta. Tässä
olevien hiiliharjojen ja renkaiden kautta virta kuljetetaan roottorille.
Roottorin magnetointivirtaa katkotaan, kun jännite pyrkii suuremmaksi kuin haluttu latausjännite. |
Laturin tehtävähän on siis tuottaa auton sähköjärjestelmän tarvitseva sähkö ja ladata akkua.
Sen toiminta perustuu induktioilmiöön, jossa siis johdin leikkaa magneettikenttää tai magneettikenttä liikkuu siihen nähden. Yleensä vaihtovirtalaturissa jälkimmäinen.
Magneettivuota liikutetaan johtimen läpi--> Jännite indusoituu johtimeen.
Staattorista saatava teho on vaihtosähköä, joka on tasasuunnattava ennen sen päästämistä auton sähköjärjestelmään. Tasasuuntaus tapahtuu tasasuuntausdiodien avulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti